söndag 17 oktober 2010

En rasism som är okej



Jag tror att en nära person är asiatofob. Varför?
Den här personen har sagt att hen tycker thailändska personer är så jävla vidrigt fula. Hen är negativt inställd till en kinesisk person jag vill träffa och som jag tycker är trevlig (trots att jag egentligen inte borde fått veta det). Hen har sagt att hen aldrig skulle kunna vara tillsammans med en kines.

På vilket sätt är detta rasistiskt då? Nja, egentligen på inget sätt. Men om man skulle tycka mörkhyade bar vidirga, fula och skulle ogilla EN mörkhyad person skulle man direkt bli sedd som en rasist.

Jag tycker det är orättvist. Svenska folket dyrkar mörkhyade och andra folkgrupper och är tydligt emot rasism samtidigt som dem blundar för asiaternas situation i Sverige. Ett bra exempel på det här; en vit kvinna som är ihop med en mörkhyad person ses som stark och frisinnad. Men om hon är ihop med en kinesisk person tror folk att hon blir dåligt behandlad, att hon förtjänar bättre och attityden mot dessa kvinnor är inte lika accepterande och positiva som attityden till vita kvinnor och svarta män.

Jag är emot äktenskap och förhållanden med vita män och asiatiska kvinnor. Varje gång jag säger vad jag tycker så säger folk att jag är trångsynt, att jag generaliserar och lyssnar inte på det jag har att säga. Dessa personer lyssnar inte heller på vad thailändska importerade kvinnor har att säga (om dem nu får öppna munnen och gå utanför lägenheten av sin svenska gubbe) och det är att blunda för kvinnornas situation. Jag som är feminist blir så arg när kvinnoorganisationer anordar jippon för papperslösa kvinnor och andra invandrarkvinnor, alla förutom dem asiatiska kvinnorna. Var finns kärleken och viljan att hjälpa dem någonstans? Sålänge folk blundar för dem, ser dem som vidriga och försvarar sin människosyn genom ord som du generaliserar eller dem har valt sitt eget liv kommer dessa kvinnor aldrig synas eller ha en röst i vårt samhälle.

När ska kvinnoorganisationer hjälpa thailändskor, när ska antirasister slå upp ögonen för asiatofobin? I tv-serier målas asiatiskor ut som knulldockor, roliga, oegna och naiva. Tricia Takanawa i Family Guy eller Ting Tong i Little Britain. Det kliar i mig av ilska när jag ser dessa karaktärer. Asiatiska män målas ut som asexuella, kvinnohatare och ultrakonservativa. Skulle det vara tillåtet om tv målade ut svarta som deras gamla rasistiska stereotyper som vi en gång hade.



Om landet Kina gör något fel får alla kineser skulden för det, det blir så mycket värre om kineser gör något än om amerikanerna gör något liknande. Att säga att kineser luktar illa, att dem är djurplågare och mördare för att deras regering är är inte rasistiskt. Men att säga att mörkhyade är våldtäktsmän och muslimer är terrorister bara för att ledarna i länderna är islamister eller har en misogyn politik är grov rasism. Weird.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar